Milí klienti, rádi bychom Vás požádali, abyste dbali na své zdraví a nenavštěvovali nás na naší pobočce. Rádi s Vámi vyřešíme vše potřebné emailem, telefonicky, nebo korespondenčně v pracovní dny od 8:00 do 16:30. Děkujeme. Spolu to zvládneme.

6 typů jak pomoci zvládnout období truchlení

Pátek, 04 prosince 2020

Celým životem nás provází smutek ze ztráty přátelství, romantických vztahů, domácích mazlíčků a dokonce i pracovních míst. Ale nic nepřekoná ztrátu někoho, koho milujeme. Každý máme svou individuální zkušenost se smutkem, která je jedinečná stejně jako způsob, jakým se s ním vypořádáváme. Jednoduchá rada k vyřešení takové obrovské bolesti neexistuje. Jediné, co zaručeně pomůže, je čas.

Pokud víte, jaká konkrétní stádia truchlení existují, může vám to pomoci celý proces identifikovat a tím urychlit. I když všichni prožíváme smutek svým vlastním způsobem, existuje několik věcí, které se u mnoha lidí opakují. 

Jaké jsou stádia truchlení?

Obecná literatura popisuje následujících pět projevů:

1.Popírání

2.Hněv

3.Vyjednávání

4.Deprese

5.Přijetí

Ne každý projde všemi 5 fázemi a ani nemusí následovat v tomto konkrétním pořadí. Není nic neobvyklého, že člověk může ve stejný čas procházet více fázemi najednou


Co člověka může při truchlení potkat?
Smutek nepůsobí pouze na naši psychiku, ale může mít i fyzické projevy na vašem těle. Takovými projevy jsou například ztráta chuti k jídlu, bolesti hlavy nebo celého těla, únava, pláč, nevolnost. Z těch psychických pak těžkosti se spánkem, pocity odloučení, deprese, izolace od rodiny a přátel, neobvyklé chování, úzkost, frustrace, obavy, pocit viny, hněv, stres, zpochybnění duchovních hodnot nebo smyslu života. Jak je zřejmé, negativních průvodních jevů je calá řada. Pokud chcete aspoň částečně truchlícímu ulehčit, přinášíme následující způsoby, jak to udělat jemně a s citem.

Jak pomoci truchlícímu


Zapojte se

Smutek může v každém zanechat pocit strachu a osamělosti. Chcete-li někomu podat pomocnou ruku, pak první věc, kterou byste měli udělat, je dát mu najevo, že jste tu pro něj. Nezáleží na tom, jestli mu zavoláte, pošlete textovou zprávu, e-mail nebo dokonce dopis. Nezáleží na způsobu, jak se zapojíte, ale hlavní je se ujistit, že se pozůstalá osoba necítí sama nebo izolovaná.

Naslouchejte

Je bolestivé vidět truchlit někoho, na kom vám záleží. A také může být složité nabídnout radu, obzvlášť pokud jsme podobnou situaci sami nezažili. Místo rad je mnohdy důležitější si dotyčného vyslechnout. To však platí v případě, že chce o svých pocitech hovořit.

Sdílejte podobné příběhy

V případě, že jste v minulosti prošli ztrátou někoho z vašich blízkých, neváhejte o tom mluvit. Může dát pozůstalým naději, že i oni postupně překonají smutek a časem opět zažijí šťastné chvíle.


Pomáhejte s praktickými záležitosmi

V období smutku jsou každodenní úkoly daleko náročnější. Člověk se cítí vyčerpaný, takže i drobné věci jako utírání prachu nebo příprava večeře může dát zabrat. Nabídněte pomoc právě s těmito každodenními povinnostmi jako je nákup potravin nebo se jednoduše zeptejte, s čím byste mohli dotyčnému ulevit

Počítejte s tím, že to bude chvíli trvat

Není lehké dopředu říci, jak dlouho bude období smutku trvat. Buďte trpěliví a dopřejte osobě, které se snažíte pomoci, tolik času, kolik bude potřebovat. I když se cítíte frustrovaní a bezmocní, netlačte na překonání smutku dřív, než je to pro ně přirozené.

Odveďte pozornost

Pokud vycítíte, že je to vhodné, nebojte se hovořit o sobě nebo o něčem zábavném, co člověka přivede na jiné myšlenky. Může to být příjemná změna přemýšlet o životě někoho jiného. A konec konců smích léčí. Nezapomeňte zvolit vhodný čas. Pokud se vám dostane mrzuté reakce, i to je v pořádku. Člověk v zármutku nemusí mít dobrou náladu, ale to neznamená, že si neuvědomuje vaši snahu přivést ho na jiné myšlenky. 

Čemu se vyhnout, pokud někdo truchlí

Přinášíme nejen pár bodů, jak truchlícímu pomoci, ale i to, čemu je i přes nejlepší úmysly lepší se vyhnout.

  • Rozhodně se nesnažte situaci zlehčovat. Zvlášť, pokud ještě neuplynulo dost času a sami to na pozůstalém vidíte. 
  • Postarat se o teplé jídlo je milé gesto, ale mějte na paměti, že smutek může výrazně snížit chuť k jídlu. Proto jsou menší a lehčí pokrmy lepší volbou. Případně nákup surovin, který jsme již zmiňovali výše.
  • Snažte se vyvarovat frázím jako „přestaň plakat“ nebo „neplač tolik“. Pokud někdo pláče, je to v pořádku a měli byste to respektovat. Pláč může zmírnit pocity úzkosti a regulovat emoce.

Dělejte, co můžete

Ve 4life Direct máme pochopení pro stres a smutek, kterým si pozůstalí díky ztrátě milované osoby prochází. Když někomu takovému podáte pomocnou ruku, uvědomte si, že mu můžete poskytnout podporu a uklidnění, ale ne zázraky. Dělejte, co můžete, ale nebuďte na sebe příliš přísní. Bolest milované osoby neodstraníme, ale můžeme se do určité míry pokusit jejímu trápení ulehčit.

Zavolejte nám a sjednejte si pojištění ještě dnes!

Pokračováním v prohlížení naší stránky souhlasíte s využitím Cookies. Více informací najdete na stránce Zásady ochrany osobních údajů.PŘIJMOUT